Az artrózis kezelése

Az ízületi porckopás, vagy más néven artrózis a leggyakrabban előforduló mozgásszervi betegség.  A felnőtt lakosság mintegy 15-20%-át érinti. Akkor fordul elő, ha a porcállomány lebomlása nagyobb mértékű, mint annak felépülése, így az ízületi felszíneket borító porcréteg elkezd elvékonyodni, elkopni. Hibás az az elképzelés, hogy csak az idősebb korosztály érintett ebben a betegségben, kialakulásának hátterében ugyanis az életkoron kívül közre játszik a genetika, az életmód, a túlsúly, de akár az ízületek fokozott igénybevétele is.

Az artrózis lassan, az évek folyamán alakul ki, azonban érzékelhető panaszokat többnyire a már előrehaladott állapotban lehet érzékelni. A leggyakoribb tünetek közé tartozik a fájdalom illetve merevség az ízületekben, melyek jelentkezhetnek mozgáskor vagy akár időjárás-változás hatására, duzzanat, kattogás az ízület mozgatása közben. Ezek a panaszok pihentetés hatására meg is szűnnek, viszont pihentetés után az első pár lépés nehéz, fájdalmas lehet, „be kell járatni” az ízületeket. Jó hír, hogy van többféle gyógymód a betegség kezelésére!

Az artrózis miatt jelenlévő tartós fájdalom jelentősen rontja az életminőséget, azonban mi magunk is sokat tehetünk azért, hogy megelőzzük, késleltessük kialakulását, vagy ha már kialakult nálunk valamelyik formája, akkor jelentősen csökkentsük a kínzó panaszokat. Az alábbi tanácsokat megfogadva jelentősen javíthatunk állapotunkon:

  1. Végezzünk rendszeresen kímélő testmozgást: Hetente legalább háromszor 60 perc ízületeket kímélő testedzés segít karban tartani az ízületeket. Válasszunk olyan sportágat, ami úgy erősíti testünket, hogy közben a porcokat sem terheljük túlságosan. Ilyen például az úszás (kifejezetten a mellúszás), kerékpározás, nordic walking, aqua-jogging, gyógytorna, ezek képesek stabilizálni az ízületeket.
  2. Testmozgás előtt alaposan melegítsük be az ízületeket, edzés végeztével pedig alaposan nyújtsunk le.
  3. A gyógyfürdők, melegítő hatású kenőcsök, pakolások szintén javítják a porc anyagcseréjét és a tápanyagellátást.
  4. Figyeljünk testsúlyunkra, törekedjünk a 23-nál alacsonyabb testömegindexre (BMI). Már 5 kg túlsúly is jelentősen, 36%-al növeli a térdízület kopásának előfordulását. A súlycsökkentés tehát nagyon sokat segíthet az ízületek állapotának javulásában, ha túlsúllyal küzdünk. Ráadásul a túl sok testzsír előidézheti, illetve növelheti a gyulladást és az ízületi fájdalmat a szervezetben.
  5. Táplálkozzunk helyesen, változatosan: Az elsősorban állati eredetű élelmiszerekben lévő telített zsiradékok növelhetik a gyulladás kockázatát, az ízületi fájdalmat, ezért ezek bevitelét tanácsos csökkenteni a többszörösen telítetlen, hosszú láncú omega-3 zsírsavak javára, amelyek ízületvédő hatásúak. Ezeknek legjobb forrásai a tengeri halak, amelyekből rendszeresen, hetente legalább 1-3 alkalommal kellene fogyasztani. Részesítsük előnyben az olívaolajat, lenmagolajat, avokádót, csonthéjasokat is, melyek egyszeresen telítetlen zsírsavakat tartalmaznak. Omega-3 zsírsavakban gazdagok továbbá a mélytengeri halak (hering, lazac, makréla stb.), a dió, a tofu, a sötétzöld zöldségek, bár ezek omega-3 zsírsavai kevésbé jól hasznosulnak az emberi szervezeten belül, mint a halakban találhatóak. Válasszunk különböző színű zöldségeket, hogy minél többféle olyan növényi hatóanyag kerüljön a szervezetünkbe, ami segít egészségesen tartani ízületeinket!
  6. Tartózkodjunk a dohányzástól.
  7. Ügyeljünk a megfelelő mennyiségű folyadék bevitelére. Fogyasszunk lehetőleg szénsavmentes ásványvizet, gyümölcs- vagy gyógyteákat cukor és édesítőszerek nélkül, esetleg kevés mézzel.
  8. Válasszunk megfelelő lábbelit. A 2 cm-nél magasabb cipősarok vagy a merev talpú cipők legalább olyan nagy terhelést jelentenek, mint amikor valaki klumpában, szandálban vagy egyéb, a lábat nem tartó lábbeliben jár. Válasszunk inkább jó minőségű futó- vagy túracipőt (melynek talpa megfelelően kialakított, menet közbeni ütődéseket csökkentő hatással bír) vagy speciális talprésszel ellátott lábbeliket, amelyekből már létezik elegáns félcipőváltozat is.
  9. Megfelelő táplálék-kiegészítők használata: Számos vizsgálat igazolta, hogy bizonyos ásványi anyagok és vitaminok hiánya nagyban hozzájárul a betegek állapotának romlásához. A C- és E-vitamin, a béta-karotin, valamint a szelén, a cink, a réz és a vas szedése antioxidáns tulajdonságuk miatt lehet előnyös. Az omega-3 zsírsavak gyulladáscsökkentő hatásuknál fogva segítenek a panaszok mérséklésében. A legfrissebb kutatások szerint a reumás ízületi gyulladás kialakulásában pedig a D-vitamin hiány játszik fontos szerepet.

A porc visszaépítése megkísérelhető gyógyszeres terápiával, ami visszafordíthatja a kezdeti porckárosodást. Ezek lehetnek szájon át szedhetők, vagy az ízületi üregbe injekciós kezelés formájában adhatók. A panaszokat enyhíthetik a fájdalomcsillapítók és a gyulladásgátlók, valamint a fizikoterápia, a gyógytorna, a masszázsok és a terápiás röntgenbesugárzás. Amennyiben nem ajánlott a protézis beültetése, sokat segíthetnek a gyógyászati segédeszközök. Ezekről mindenképpen érdemes konzultálni a kezelőorvossal.

Léteznek porcfelszín megújító kezelések, a térd esetében általában artroszkópia segítségével, egynapos sebészeten végzik a porcfelszín megújítását, vagy pótlását. A károsodott porcfelszín pótlásának egyik módja, hogy a nem terhelt ízületi részről ültetik át a szükséges szövetet.